NASA i Lockheed Martin prezentują innowacyjny samolot naddźwiękowy X-59 Quesst

NASA i Lockheed Martin prezentują innowacyjny samolot naddźwiękowy X-59 Quesst

Nowoczesna technologia lotnicza od NASA i Lockheed Martin zdobywa nowe horyzonty, dzięki najświeższemu wprowadzonemu modelowi samolotu naddźwiękowego – X-59 Quesst. Ten wyjątkowy projekt, przynależący do serii X maszyn NASA, jest w stanie przekroczyć prędkość dźwięku bez typowego dla takich manewrów głośnego huku. Takie osiągnięcie ma szansę zrewolucjonizować cały sektor lotnictwa.

Podczas uroczystego wydarzenia, które miało miejsce 12 stycznia w słynnym centrum badawczym Lockheed Martin Skunk Works, położonym w Palmdale w Kalifornii, przedstawiono publicznie owoc wieloletnich prac rozwojowych – cichy samolot ponaddźwiękowy X-59 Quesst. Do historii tego miejsca należy wiele przełomowych projektów realizowanych przez Lockheed Martin, takich jak pierwszy odrzutowy myśliwiec Lockheed P-80 Shooting Star, jednosilnikowy samolot rozpoznawczy U-2, znany jako „Dragon Lady”, który od 1950 roku był eksploatowany przez Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych (USAF) oraz Centralną Agencję Wywiadowczą (CIA), czy też samoloty bojowe F-35 Lightning II. Teraz, do tego imponującego portfolio dołącza X-59 Quesst.

Greg Ulmer, wiceprezes Lockheed Martin ds. aeronautyki, podczas uroczystości podkreślił, że nowa era cichych podróży naddźwiękowych jest teraz możliwa dzięki współpracy z NASA. Zastępczyni administratora NASA, Pam Melroy, przypomniała o długiej historii osiągnięć agencji w dziedzinie lotnictwa i wskazała, że innowacyjność jest kluczowym elementem misji NASA w branży lotniczej.

X-59, najnowszy eksperymentalny samolot z serii X od NASA, jest efektem wieloletnich badań wykorzystujących rzeczywistość rozszerzoną, modelowanie 3D i zaawansowane metody produkcji. Pam Melroy, była astronautka i członek kadry pilotów testowych w bazie Edwards w Kalifornii, zauważyła, że X-59 jest nie tylko zwykłym samolotem, ale także dowodem na potęgę współpracy.

Kiedy kurtyna opadła, odsłaniając X-59, zgromadzeni goście mogli zauważyć brak okna na przodzie dziobu samolotu. Melroy wyjaśniła, że ten szczegół konstrukcyjny pomaga zmniejszyć hałas podczas przekraczania bariery dźwięku. Zamiast tradycyjnej szyby, samolot jest wyposażony w eXternal Vision System (XVS) – zestaw kamer o wysokiej rozdzielczości, które zasilają monitor 4K w kokpicie i umożliwiają pilotom obserwację otoczenia za pomocą rzeczywistości rozszerzonej. Melroy podkreśliła, że ten system ma potencjał zrewolucjonizować projektowanie samolotów.